Vans of Norway - Norway Van Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Min første Van!

5 posters

Go down

Min første Van! Empty Min første Van!

Poste by pappa wolf Lør Jun 14, 2008 10:43 am

Mens jeg jobbede for posten i danmark, leverede jeg pakker, hos et transportfirma, i Århus, hvor der stod en 77 Econoline, som var extremt sliten og rusten!!!!
Jeg havde så småt forelsket mig i den, men fik ikke taget mig sammen til å få snakket med eieren!
To år senere, fikk jeg jobb, hos selvsamme firma, men kunne ikke længere se vanen, og havde egentlig avskrevet den!
Men på julebordet, kom jeg til å snakke med sjefen, og spurgte om vanen, og han svarte mig, at den stod nede bak hovedbygninen, og at den skulle kjøres på skroten, efter romjulen!
jeg nåede å få sagt at jeg evt, var intresseret, innen han forsvandt unner bordet, med et rap, en fjert, og et bump!
To dager senere ringte telefonen, og sjefen spurgte, om jeg var klar til at komme på kontoret!
Jeg drog dit, i sikker forventning om at blive sendt til tyskland, spanien, eller bare langt bort!
I stedet sat han med en kuvert, og et set med nøkler!

"Du ville ha den?" Jeg svarte bekreftende at det ville jeg, "Fint!" sagde han. "Den er din, du kan tage den store transporteren, til at kjøre den væk på!"
Hvorefter han kastede nøklerne, og kuverten over til mig, og bad mig fjerne den "Dritbil" fra tomten hans!

Jeg sprang ned, for at se nermere på den, og opdagede at den var blevet brugt som hundehus, søppledynge, opbevaringshus for div. deler!
der var ingen forgasser, eller batterier, og bremserne sat fast!!

Jeg spenderede tre hele helger på at rydde i den, og kaste gamle papirer, reservedeler, fra lastebilerne, søppel, og ting, jeg ikke vil vite hvad er!!!!
Jeg forsøgte i to dager å demontere bremserne, for at få dem løsnet, men uten held! (skal lige siges her, at jeg var 21 år gammel, og havde ikke specielt peil på biler! var veldig intresseret, men havde ikke lært så mye endda)
Snakkede med en af kompisserne fra amcarklubben, og han fortalte mig, at jeg bare skulle sette bilen i N. og løsne parakeringsbremsen. Og så give hver felg tre-fire slag, med den store sleggen!

Det funkede perfekt, til jeg kom til den sidste felgen! der ramte jeg ved siden av, og kunne bare høre luften, (og ventilen) forsvinne i det blå! hahaha

men jeg fikk da løsnet bremserne!

Jeg fikk flere af kompisserne til at give en hånd med, da den skulle skubbes ind i hallen, hvor klubben havde sin garasje og mekkehal!
Alle rystede på hovederne, og mente at jeg var gal,

En af danmarks bedste mekanikere, og en af mine læremestere, gikk rundt om bilen, og spurgte hvor mange tusinder jeg ville bruke på den!
jeg måtte forklare at det var ligegyldigt, hvor mange penger der måtte brukes på den, for den var gratis, og jeg skulle bruke den til å lære på!
han klappede mig på skulderen, og sagde! "Du er ferdig utlært innen den er ferdig, så mye jobb er der i den!"

slutt på del 1!Min første Van! 226958_2_full
pappa wolf
pappa wolf
VanFrelst
VanFrelst

Antall Innlegg : 60
Bosted(fylke) : Nakkerud, Buskerud
Jobb/hobby : Ledig, BILER
Van (Merke og modell) : Olds cutlass
Registration date : 11.06.2008

Til Toppen Go down

Min første Van! Empty Re: Min første Van!

Poste by Obelix Lør Jun 14, 2008 11:46 am

Der var bildet på plass
Obelix
Obelix
Admin
Admin

Antall Innlegg : 92
Bosted(fylke) : Trondheim / SørTrøndelag
Jobb/hobby : Trailersjafør / Van og Dykking
Van (Merke og modell) : Dodge Van 350. 1993 mod
Registration date : 29.05.2008

http://www.tvtc.no

Til Toppen Go down

Poste by Kjerstin Lør Jun 14, 2008 2:55 pm

Så morro og høre historien om din første Ford ( Van )..

Venter i spenning på del 2..
Kjerstin
Kjerstin
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 206
Bosted(fylke) : Fredrikstad Østfold
Jobb/hobby : Driver Med Grand Danois og Chines Crested. Og Er Van frelst siden ungdomstiden
Van (Merke og modell) : Ford Clubwagon 91 mod
Registration date : 31.05.2008

http://outbreakvanners.org/

Til Toppen Go down

Poste by Obelix Lør Jun 14, 2008 2:58 pm

Ja det skal bli morro med fortsettelse av historien.

Oppfordrer alle som er medlemmer her å skrive sin historie om den første vanen sin
Obelix
Obelix
Admin
Admin

Antall Innlegg : 92
Bosted(fylke) : Trondheim / SørTrøndelag
Jobb/hobby : Trailersjafør / Van og Dykking
Van (Merke og modell) : Dodge Van 350. 1993 mod

http://www.tvtc.no

Til Toppen Go down

Poste by TT Lør Jun 14, 2008 3:57 pm

Artig story Very Happy
TT
TT
Admin
Admin

Antall Innlegg : 541
Bosted(fylke) : Nordland
Jobb/hobby : Taxi/US Cars & Vans
Van (Merke og modell) : 79/80 Dodge Van B200

https://vans.all-up.com

Til Toppen Go down

Poste by pappa wolf Lør Jun 14, 2008 6:42 pm

Obelix skrev:Der var bildet på plass
Jeg takker aller ydmygst, jeg kan bare ikke få den driten til å fungere!
pappa wolf
pappa wolf
VanFrelst
VanFrelst

Til Toppen Go down

Poste by pappa wolf Lør Jun 21, 2008 11:04 am

Jeg begyndte demonteringen, med å løfte ut motorkassen, eller rettere, jeg forsøgte å løfte den ut!
den var skruet fast i gulvet, noget jeg ikke vidste, så jeg tok tak, i begge sider, og løftede alt jeg kunne!
Med en knasende lyd (Og en synkende fornemmelse) slap motorkassen taket!

jeg fjernede gulvtepperne, og opdagede til min skrekk, at gulvtepperne i bilen, var med gummiunderlæg! (Hvilket forklarede den megen rust!)

Havde osse to felter i gulvet, i størrelse 47, hvor jeg havde stået! haha

Jeg brugte mesteparten av tre helger, på å fjerne interiøret, og de råtne gulvtepper!

det var aldrig aktuelt å gjemme på noget av det, spesielt tepperne, lugtede fælt!
Da bilen var tom, begyndte moroa! jeg skulle lære å svejse!!!!

jeg havde aldrig brugt elektriske værktøy, eller jobbet på plåt i hele mit liv, innen!

Så dette var noget av en utfordring, men jeg havde en fordel, frem for andre! jeg havde "Troldmannen"!!

han er en beskjeden mand, men hudløst ærlig, og ikke lett å jobbe sammen med, men han er en af danmarks bedste mekanikere, og det er han, som har meget av skylden for at jeg mekker biler i dag!
Troldmannen, er navnet jeg gav ham, da han kastede eet blikk på motoren, og sagde at den skulle ut, ha byttet indsug og ny forgasser!
jeg anede ikke hvad han snakkede om, men jeg gjorde som han sagde!
Motoren kom ut, og blev sat i min nyindkjøpte motorstand, og han kom over, og forklarte mig at bilen tidligere havde kjørt på LPG, og derfor var indsuget defekt!
Jeg kunne naturligvis ikke dy mig for at spørge, hvorfor!!!

Han rullede med øynene, og forklarte mig!

LPG, er den mest agressive form for propangas, og den angriper aluminium, så når man har kjørt en stund med lpg, begynner aluminiummet å tæres bort!
Derfor skulle jeg bytte indsug!

Jeg havde ikke peil på motor, eller noget som helst annet, så jeg betalte en annen i klubben for at fixe motoren!
Hvilket kanskje var dumt, jeg lærte jo ikke noget av det!

jeg handlede ind stål og tråd, og gas, og lånte en svejser! jeg fik masser av hjælp, av kompisserne i klubben, og masser av råd, om hvordan jeg ikke skulle gjøre! jeg måtte lære hvem jeg skulle høre på, og hvem jeg ikke skulle lytte til!

Så kom den store dagen, hvor jeg skulle kappe bort rust!!!!
Jeg fikk forklaret, hvor jeg skulle kappe, hvor meget og så videre!

Jeg startede vinkelsliperen og lagde det første snittet! husker det stadig den dagen i dag! maskinen gikk rett gjennem, og satte sig fast, skiven knækkede, og en stump, sprettede hen over gulvet, og smadrede et vindue!!

15 sec, senere havde "Kompisserne" kappet all rusten plåt, og jeg kunne begynne å lage ny plåt!

Jeg måtte bytte kanaler i begge sider, både på indersiden og på ydersiden!
skjermkanter, og gulvplaterne under fremseterne samt dørbunde, frontruten måtte ut, og der måtte svejses under den!
Og det mest problematiske, de nedre bakre hjørner!!

Slutt på del 2.
pappa wolf
pappa wolf
VanFrelst
VanFrelst

Til Toppen Go down

Poste by Kjerstin Lør Jun 21, 2008 8:14 pm

Er så morro og lese.. For en historie den bilen har og for en jobb du har lagt ned .. jammen ikke dårlig.. Smile cheers
Kjerstin
Kjerstin
Moderator
Moderator

Jobb/hobby : Driver Med Grand Danois og Chines Crested. Og Er Van frelst siden ungdomstiden

Til Toppen Go down

Poste by pappa wolf Søn Jul 13, 2008 6:12 pm

Nå kommer vi til den gøyale delen!
Motoren skulle tilbake i bilen, den var blevet demonteret med girkasse, så alle delerne skulle ind igjen på samme tid!
Jeg behøver vel ikke gjøre opmærksom på at for en nybegynner inden for amerikanske biler, er dette ganske intimiderende!
sagt med andre ord, jeg var redd!
Men jeg havde noget som mange andre ikke har, når de begynner med Amcar, jeg havde hjælp!
en motorkran blev rekvireret, og jeg havde på meget kort tid samlet 10 -15 mennesker, som gjerne ville hjælpe!
jeg har aldrig set en motor komme på plads, og være koblet til, på 73 minutter, men det var den!
jeg satte mig, på det improviserede sete, og vred om nøkkelen!
INGENTING SKJETE!! Shocked
Jeg prøvde et par ganger til, men stadig ingen respons!
Et par av mine hjælpere, koblede til starthjælperen, men stadig ingenting, ikke et klik, røyk eller noget som helst!
Jeg stod der og vidste ikke mine levende råd, men var dog besluttet på at den skulle starte den søndags kvelden, som det var blevet til, efter mange timers skruing!
Jeg prøvde alle metoder jeg kjente til (Hvilket ikke var mange! hehe) Men der var stadig ingen respons!
Til sidst, besluttede jeg mig for at starte fra bunden, ut med nøkkelen, og WHAT?????
Girvelgeren stod ikke i P Mad Den stod i D1, jeg justerede det hele, og fik giret til å fungere!
Satte i nøkkelen, og startede, nesten, der var liv, og røyk, samt en par exos eksplosjoner! hvilket bråker fælt inne i en stor hal, men den startede ikke!
jeg prøvde å give den startgas, ingen effekt
jeg prøvde å justere fordeleren, ingen effekt
jeg skiftede plugger, men stadig ingen effekt

til sidst, prøvde jeg med en snaps, en desiliter bensin ret i forgasseren, DET FUNKEDE, lidt for godt,

POF POF POF BANG, og en stikflamme stod ret op av forgasseren, og jeg var uten øyenbryn, og havde pludselig utviklet høye tindinger! hahaha
Lidt mere justering, og snaps, og den startede! cheers cheers cheers

Men den kunne ikke holde sig sjøl igang, og jeg kunne ikke forstå det!
Der gikk en uke, hvor jeg forsøgte å finne feilen, men ingenting hjalp, kun ved hjælp av snaps, og viljestyrke, kunne motoren holde sig sjøl i gang!

En kompis ringte til mig, og spurgte hvordan det gikk, og jeg klagde i min nød til ham!
Han spurgte ret ut, om jeg havde byttet bensinfilter, og renset bensintanken! Embarassed Embarassed

To dager senere havde jeg min første prøvetur, uten fungerende bremser, og sittende på en bøtte, men jeg var konge, den dagen!
pappa wolf
pappa wolf
VanFrelst
VanFrelst

Til Toppen Go down

Poste by Kjerstin Søn Jul 13, 2008 9:36 pm

cheers Alltid like morro og lese dine innlegg, ser alt jeg da..
Jammen fikk du det til å. Etter mye om og men..
Gleder meg til forsetelsen... Very Happy
Kjerstin
Kjerstin
Moderator
Moderator

Til Toppen Go down

Poste by pappa wolf Man Jul 28, 2008 11:34 am

Jeg handlede ind seks plater med plywood, og en bøtte selvskjærende skruer, som jeg byttede dagen etter,
havde jeg brugt dem, ville bilen ha lignet på et pindsvin, de var to MM for lange!
jeg kjøpte en stikksag, og begyndte å bygge sofa, lægge nye sider ind på plads.
jeg brugte de gamle interiøplaterne til mal, og fikk en glimrende passform, efter en mindre justering!
Jeg besluttede mig for at lage kombinert sofa/seng bak i bilen!

Sofa delen var ikke noget problem, annet end jeg samlede den uten for bilen, og ikke kunne få den gjennem bakdørene!
Så den måtte demonteres, og lempes ind på plads, efter den var kommet ind, besluttede jeg, at jeg ville ha en skuffe med reservehjul, reservedeler, værktøy MM.
Så sofaen måtte ut igjen! hahaha
Jeg målte størrelsen på reservehjulet, og startede forfra på soklen til sofaen!
efter indkjøp av glidere til skuffen, og hengsler, så fik jeg monteret skuffen således at den kunne vippes ned, og det ville så gjøre det lettere for mig, at bruke reservehjulet, og værktøyet!

Jeg ville have det således at bordplata kunne brukes som bund i sengen, akkurat som alle campingvognene!
Men da jeg er doven av natur, ville jeg ikke sjøl jobbe med å lægge ned bordplaten!
så jeg konstruerte en sokkel, med en vanlig saxejekk, og satte en motor fra en vinduesheis på, satte kontakten på veggen, og testede systemet!
Det fungerte perfekt, ned, og plata blev til en sengebund.
Opp, og sengebunden blev til bordplata!

Jeg var stolt som en pave, og malede det hele svart!

Den lakken var ikke farge fast, noget jeg opdagede ganske fort, da jeg havde fået svarte fingre, efter ei uke!!!!!
pappa wolf
pappa wolf
VanFrelst
VanFrelst

Til Toppen Go down

Poste by Kjerstin Tir Jul 29, 2008 8:31 am

lol! Smile
Kjerstin
Kjerstin
Moderator
Moderator

Til Toppen Go down

Poste by pappa wolf Fre Sep 25, 2009 6:37 pm

Øy, her er det jammen længe siden jeg har været!

Jeg hadde store problemer med å vælge farge på bilen, ville gjerne ha den rød, men ikke flat rød, der skulle litegranne glimmer og flake i lakken.

men først skulle alle sveiseskjøter og bulk i bilen sparkles, og der skulle lægges en del arbeide i det, fikk jeg å vite! jaja, tenkte jeg, har vel sparklet et par gipsvægge før, så det skulle vel ikke være noget problem! hehehe

JEG TOK FEIL!!!

Etter tre uker med sparkling, fikk jeg et mindre tilfelle av hysterisk latter!
troede jeg var ferdig, men nei.
alle steder jeg hadde sparklet, var sparklen løsnet, og slapp mere eller mindre karosseriet, og dettede av bilen!
for ikke at tale om de deler, som var bløte, forde jeg hadde glemt herder!!!!!

Joda, jeg kjente mig som en idiot, hvilket osse var den generelle mening i klubben, men der var ingen som sa det åpent!

Så jeg måtte fjerne al sparkel på bilen å vaske den med sillikon fjerner (noget som jeg hadde glemt!)

Fik overtalt et par kompisser til å hjælpe mig med sparklingen, mot et par kasser øl!

og det meste av tre dager, gikk vel med det, og slipning!

jeg hadde vett nok, til ikke at ville lakkere bilen selv, noget som sikkert var lurt! (Hadde jeg lakkeret den, så ville lakken sikkert ha dettet av, i første sving!

Fik bilen tilbake, fra lakk, og fy flate, den var altså fin!

Diamant rød, med en perlemor stripe! (faen, jeg savner den bilen!
Fine chrome felge, og selv skeptikerne i klubben, måtte sige sig enige, den var tøff!
og da den fik sidepipes på, var den, etter mine øyne perfekt!

Hadde bilen i et halvt år, og lånte den ut til en kompis, som skulle hente øl!
etter tre kvarter, ringede han, og fortalte at han hadde krasjet!

han var kommet i klemme mellem to trailere, og hadde knekt forstillingen, hvilket hadde resulteret i styringssvikt, hvilket igjen, hadde sendt ham ind gjennem gågaten, med bilen liggende på sia!

eneste som var helt på bilen, var baklykterne!!
pappa wolf
pappa wolf
VanFrelst
VanFrelst

Til Toppen Go down

Poste by TT Fre Sep 25, 2009 11:09 pm

Velkommen tilbake Very Happy
TT
TT
Admin
Admin

Antall Innlegg : 541
Bosted(fylke) : Nordland
Jobb/hobby : Taxi/US Cars & Vans
Van (Merke og modell) : 79/80 Dodge Van B200

https://vans.all-up.com

Til Toppen Go down

Poste by chevycamp Lør Sep 26, 2009 11:45 am

Lærerikt prosjekt du hadde der Min første Van! Icon_biggrin
chevycamp
chevycamp
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 556
Bosted(fylke) : sotra/Hordaland
Jobb/hobby : Truckfører/biler
Van (Merke og modell) : Chevy van G30 1994 mod
Registration date : 04.07.2008

Til Toppen Go down

Poste by pappa wolf Søn Sep 27, 2009 9:56 am

Det var stort set grunnlaget for alle andre biler jeg har skruet på!
men det var forsat min første bil, og jeg må indrømme, at denne turen ned av, minnernes allè, har sat tankerne igang, igjen!
skulle man hente sig en annen van, å bygge den opp igjen!

eller skal jeg bare konsentrere mig om de 11 biler jeg allerede har!

Svaret giver nesten sig selv, jeg må ha tak i en 77 econoline, varebilmodellen uten vinduer!

bygge den på samme måte som den første, og så UNNGÅ de samme feilene!
jeg har lært meget på disse årene, men jeg har fortsat ikke lært alt jeg gjerne vil!
men jeg forsøker! hehe
pappa wolf
pappa wolf
VanFrelst
VanFrelst

Til Toppen Go down

Poste by chevycamp Man Sep 28, 2009 7:51 pm

Har du denne vanen ennå Min første Van! Icon_question Min første Van! 994660
Min første Van! I68073_image10
chevycamp
chevycamp
Moderator
Moderator

Antall Innlegg : 556
Bosted(fylke) : sotra/Hordaland
Jobb/hobby : Truckfører/biler
Van (Merke og modell) : Chevy van G30 1994 mod
Registration date : 04.07.2008

Til Toppen Go down

Poste by pappa wolf Søn Des 19, 2010 8:10 pm

nei desværre.
etter snart 18 år med diverse biler, er jeg blevet mere kræsen, jeg liker ikke rust, så den blev faktisk stående på gården, jeg fandt den!
trur den står der fortsat, men ingen kommer ned dit på vinteren, medmindre man har beltevogn! å den kommer heller ikke derfra, for sommeren har fået tak, å grunnen er tør!
pappa wolf
pappa wolf
VanFrelst
VanFrelst

Til Toppen Go down

Poste by Sponsored content

Sponsored content

Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics