merkelig oppførsel ved gearkassa
2 posters
Side 1 av 1
merkelig oppførsel ved gearkassa
Bilen gearer fint og går som det skal til motoren har nådd drifts temperatur og da detter speedometer til null...abs lampa lyser og gearkassa går i nødmodus.
Venter man en halvtime og starter`n igjen så er`n normal til motoren er varm igjen og så erre tilbake med abs lampa...spedometer som ikke virker og hestesparking i gearinga.
Hva nu tru?
TPS?
Speedsensor?
Andre formeninger?
G30 94 mod 6.5 og 480le kasse
Venter man en halvtime og starter`n igjen så er`n normal til motoren er varm igjen og så erre tilbake med abs lampa...spedometer som ikke virker og hestesparking i gearinga.
Hva nu tru?
TPS?
Speedsensor?
Andre formeninger?
G30 94 mod 6.5 og 480le kasse
Re: merkelig oppførsel ved gearkassa
Jeg hadde en tilsvarende sak på en Plymouth Voyager jeg hadde tidligere. Der ble det riktignok ingen endring på gearkasse, men speedo og abs var likt som hos deg. I det tilfellet var det dårlig kontakt bak på instrumentpanelet/speedometeret som var feilen, og dette måtte loddes. Det ble også noe tull med sentrallåsen husker jeg (den låste seg ved hastigheter over 30 (?) km/h, men naturligvis skjedde ikke dette når speedometer ikke gikk). Jeg vet ikke om styringa av gearkassa på denne i et slikt tilfelle vil få feilsignal når speedometer/instrumenter faller ut, slik at den derfor går i nødmodus, men det ville vel ikke vært helt usannsynlig? Jeg mener, styringa gir vel beskjed om gearskift ved forskjellige hastigheter/turtall, kombinert med motstand? I så fall vil et bortfall av signaler fra speedometer forklare problemet, og da ville jeg leita etter ledningsbrudd/-skade eller dårlig lodding bak på instrumentene. Kan også være ei printplate(?) bak der som er dårlig.
Tradesman- VanFrelst
- Antall Innlegg : 70
Bosted(fylke) : Vestfold
Van (Merke og modell) : 1976 Chevrolet Sportvan custom30, 1977 Dodge Tradesman 300, 1976 Dodge Tradesman 300 Maxi
Registration date : 08.08.2008
Side 1 av 1