Vans of Norway - Norway Van Forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hei Mona her

3 posters

Go down

Hei Mona her Empty Hei Mona her

Poste by Mona_k Tir Apr 26, 2011 1:48 am

Hei jeg er ny her.
Jeg er en jente på 30 som nå vil kjøpe meg en Van.
Melde meg inn her i håp om at noen kan komme med råd om hva Van som er best?
Jeg trenger en som har seng bak da jeg reiser europa rundt på vikingmarkeder. Det må også kunne være go plass til 2telt som er lagd av planker og linduker. Og noen kister med utstyr. Komfor er det viktigste derforjeg tenker på Van. Samtidig må den også være så sparsom som mulig og på disel. Og helst ikke ruste for fort. Er det noen av merkene som ruster tregere en andre? Håper på snarlig svar da jeg må kjøpe en så fort som mulig Very Happy

Mona_k

Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.04.2011

Til Toppen Go down

Hei Mona her Empty Re: Hei Mona her

Poste by kromfelgen Ons Apr 27, 2011 2:42 am

Dodge er uhyre sjelden med dieselmotor, så hvis diesel er viktig utgår det merket.

Både Ford og Chevy har gode diesel motorer. Ford sine dieselmotorer har flere hestekrefter originalt enn Chevrolet sine. (henholdsvis med/uten turbo) Det har vært en del tull med elektronikken som styrer Chevrolet sine 6,5l diesel så 6,2literen er et tryggere valg.

For mest mulig økonomisk kjøring velger du en modell med lavt tak og 4 trinns girkasse. Høyt tak og de eldre 3 trinns automatene har høyere forbruk.

Ruster gjør de vel mer eller mindre alle sammen, men kanten rundt det store "starcraft" vinduene er spesielt utsatt.

Det finnes mange ulike innredninger, så sjekk bildene på finn.no og se hva som passer best for deg.

Lykke til!



Sist endret av kromfelgen den Ons Apr 27, 2011 2:46 am, endret 1 gang (Reason for editing : Tyrkleif)
kromfelgen
kromfelgen
Fersking
Fersking

Antall Innlegg : 50
Van (Merke og modell) : GMC Savana AWD 2004
Registration date : 29.06.2009

Til Toppen Go down

Hei Mona her Empty Re: Hei Mona her

Poste by Mona_k Ons Apr 27, 2011 6:12 pm

A tusen takk =) gode råd=)

Mona_k

Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.04.2011

Til Toppen Go down

Hei Mona her Empty Re: Hei Mona her

Poste by TT Ons Apr 27, 2011 8:11 pm

Sats på nyest mulig bil, med lav km stand. Komplett servicehefte er en fordel. Slik jeg ser markedet i dag skårer Chevrolet best med sine nyere vans registrert som varebiler.
TT
TT
Admin
Admin

Antall Innlegg : 541
Age : 52
Bosted(fylke) : Nordland
Jobb/hobby : Taxi/US Cars & Vans
Van (Merke og modell) : 79/80 Dodge Van B200
Registration date : 29.05.2008

https://vans.all-up.com

Til Toppen Go down

Hei Mona her Empty Re: Hei Mona her

Poste by Mona_k Ons Apr 27, 2011 8:26 pm

Vurederer denne her..Chevrolet Van G30 1993, 125000 km., kr. 85.000, -

En annen bil jeg så på i går som jeg likte veide 3500 vis jeg da skal ha last iden får jeg ikke kjøre den på klB? Er det da vanskelig å nedklassere den? likte den virkelig.. sukk..

Mona_k

Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.04.2011

Til Toppen Go down

Hei Mona her Empty Re: Hei Mona her

Poste by kromfelgen Ons Apr 27, 2011 11:13 pm

Den veier nok neppe 3500kg. Det er maksimalt tillatt totalvekt, dvs egenvekt til bilen + lastekapasitet som avgjør om bilen kan kjøres på klasse b førerkort. Selv om bilen er tom og veier langt under 3,5 tonn er den ulovlig å kjøre med klasse b om Max totalvekt i vognkortet er over 3,5 tonn.

Nedklassing er i praksis umulig da statens vegvesen krever dokumentasjon som ikke er mulig å framskaffe. Sats på en som allerede er under 3,5tonn eller utvid førerkortet til lett lastebil.

1993 er siste året for 6,2 liter diesel og andre året med "ny" grillen som mange liker. Så i utgangspunket skal dette være en kurrant årsmodell. Har du en link til bilen?

På såpass gamle biler er bilens tilstand viktigere enn årsmodellen vil jeg si. Styr også unna biler der tidligere eiere har gjort all verdens "forbedringer" og sats på en i tilnærmet original stand. Servicehefte er en klar fordel, men det er desverre alt for mange som slurver med vedlikeholdet på disse bilene.
kromfelgen
kromfelgen
Fersking
Fersking

Antall Innlegg : 50
Van (Merke og modell) : GMC Savana AWD 2004
Registration date : 29.06.2009

Til Toppen Go down

Hei Mona her Empty Re: Hei Mona her

Poste by Mona_k Tor Apr 28, 2011 12:50 am

Dette er den jeg så på i går. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28156042
Ikke så veldig behagelig å sitte i veldig harde seter. Men imponerende lite rust ihvertfall i lakken bare bitte litt i hengslene.

Dette var en jeg så på i dag. heller litt mot denne men litt mer rust og jeg skulle ønske at eieren hadde vasket den ordentlig før jeg kom.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27886773

Mona_k

Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.04.2011

Til Toppen Go down

Hei Mona her Empty Re: Hei Mona her

Poste by kromfelgen Tor Apr 28, 2011 1:27 am

89 modellen har tilllatt totalvekt på 3901kg såvidt jeg kan se og kan ikke kjøres på klasse B. I tillegg har den bare 3 trinns automatgir (hvis den ikke er bygget om) og høyt tak som gir litt dårligere drivstofføkonomi. Det er IKKE enkelt å nedregistrere pr.dags dato.

Et par tips på veien:

Ved å legge inn regnr. på http://www.mekonomen.no får du opp registreringsdato på bilen inkl. tillatt totalvekt. Denne informasjonen kan være gammel så vær obs.

Sjekk også tid for EU kontroll på http://www.vegvesen.no EU kontroll hvert år er en typisk indikasjon på at bilen ikke kan kjøres på klasse B.
kromfelgen
kromfelgen
Fersking
Fersking

Antall Innlegg : 50
Van (Merke og modell) : GMC Savana AWD 2004
Registration date : 29.06.2009

Til Toppen Go down

Hei Mona her Empty Re: Hei Mona her

Poste by Mona_k Tor Apr 28, 2011 2:16 am

Aa takk =)

Mona_k

Antall Innlegg : 5
Registration date : 26.04.2011

Til Toppen Go down

Hei Mona her Empty Re: Hei Mona her

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet